Yapay zeka, network operation center, odya automated noc, it monitoring, IT monitoring, BT izleme, altyapı izleme, olay yönetimi, problem yönetimi, ITSM, Solarwinds, instana, zabbix

AI Destekli NOC Sistemleri İnsan Gücünün Yerini Mi Alıyor?

Ağ ve sistem altyapılarının 7/24 izlenmesi, karmaşık alarm yapılarına hızlı yanıt verilmesi ve olay yönetiminin kesintisiz sürdürülmesi… Geleneksel NOC (Network Operations Center) ekipleri için tüm bu süreçler büyük ölçüde manuel efor, dikkat ve deneyim gerektiriyor. Ancak teknolojideki dönüşüm, özellikle yapay zekâ ve otomasyon çözümleri, NOC yapılarında ezberleri bozuyor. NOC süreçlerinde kullanılan otomasyon teknolojisi sayesinde insan uzmanlığına olan ihtiyacın tamamen ortadan kalkacağına dair fikirlere kapılabiliyoruz. Peki bu dönüşüm, insan operatörlerin rolünü ortadan mı kaldırıyor, yoksa onların daha stratejik görevlerde konumlanmasını mı sağlıyor? Peki bu ne kadar doğru? AI Destekli NOC sistemleri gerçekten insan gücünün yerini alabilir mi? Yakın zamanda böyle bir senaryo pek mümkün görünmüyor. Otomatize edilmiş NOC iş akışları, işinizi daha iyi hale getireceği kesin ancak insan kaynağının uzmanlığını tek kalemde silmesi imkansız.

Bu yazıda, AI destekli NOC sistemlerinin sunduğu olanakları, insan gücüyle etkileşimini ve geleceğe dair olası senaryoları mercek altına alıyoruz.

NOC Otomasyonu NOC Ekiplerinin İş Akışlarını Nasıl Daha Verimli Hale Getirir?

1) Alarm Körlüğünden Kurtulmanızı Sağlar

NOC ekipleri, günlük operasyonlarında son derece yüksek sayıda çağrı ve alarm ile ilgilenmek zorunda kalıyor. Bilet hacmi arttıkça, işleri etkin bir şekilde yönetmek de o kadar zorlaşıyor. Bu durum, NOC çalışanlarının sıkça yaşadığı ve “alarm yorgunluğu” ya da “alarm körlüğü” olarak bilinen tükenmişliğin temel nedenlerinden biri. Kritik öneme sahip kesintilerden, daha az öncelikli uyarılara kadar geniş bir yelpazede alarm yönetmek, odaklanma sorunlarına ve dikkat dağınıklığına yol açabiliyor. Özellikle kritik çağrılar esnasında yaşanan bu yorgunluk ve dikkat kaybı, organizasyonun ciddi risklerle karşı karşıya kalmasına neden olabiliyor.

ODYA Automated NOC gözlemlenebilirlik ve olay yönetiminde tekrarlanan günlük görevlerin büyük bir kısmını otomatize eden teknolojiye kaydırır ve tüm olay/alarm sürecini kolaylaştırılıp optimize eder. Son kullanıcının, parola sıfırlama gibi basit isteklerinin çoğunu yerine getirmesine olanak tanıyan otomasyon sayesinde profesyonel BT uzman kaynağı, yeteneklerini daha önemli görevlere harcayabilecekleri zamana sahip olur.

2) İletişimi Geliştirmenize Olanak Tanır

Yoğun bir NOC ortamında bir olay meydana geldiğinde, sürecin bir darboğaza çarpması veya karmaşa içerisinde kaybolması son derece kolaydır, özellikle eskalasyonun gerekli olduğu durumlarda endişe verici bir boyut taşır. L1 seviyesindeki ekip üyesi olaya yönelik hemen bir talep başlatabilir ancak bu süreç düzgün yönetilmezse bundan sonra nereye varacağı, ne kadar yıkıcı olacağı bilinemez. ODYA Automated NOC, olay tespit ve olay yönetimi sürecini otomasyon ile destekleyerek çözüm sürecinin sorunsuz ve zamanında ilerlemesi için alarm ve eskalasyon sürecini kolaylaştırmak üzere özel olarak tasarlanmıştır.

  • İzleme sisteminden gelen çağrıya otomatik bir takip mesajı tetiklenir.
  • Çağrı karşılanır, know-error known-solution çerçevesinde çözüme kavuşturulur.
  • Sorun çözüldüğünde olay kapatılır ve duruma dair bildirim gönderilir.
  • Sorunun çözülemediği durumlarda daha fazla inceleme ve dikkat için L2 ve L3 seviyelerine eskale edilir.

Bu, maliyetli gecikmeleri ortadan kaldırmak için iletişim hatlarının her zaman açık kalmasını sağlamaktadır.

3) Otomasyon, Daha Kapsamlı Olay Yönetimi Süreçleri Sağlar

Bir olay tetiklendiğinde ve bunu çözebilecek bir NOC çalışanı mevcut olduğunda genellikle herhangi bir sorun yaşanmaz. Ancak bu kişi müsait değilse ya da zamanında yanıt veremezse ne ne olur? Otomasyonun devrede olmadığı senaryoda bir çağrı belirsizlik içinde kalabilir. Çağrıya dönüş ve olay çözümü çok geç gerçekleşebilir. ODYA Automated NOC, çağrı yönetimi süreçlerini otomasyon teknolojisi ile uygulandığında olay yönetimi süreci çok daha verimli gerçekleşir.

Bir olay tetiklendiğinde, kritiklik derecesine göre ilgili yetkili otomatik olarak bilgilendirilir. İşte teknolojinin gerçek fark yarattığı nokta tam da burasıdır. NOC operasyonlarında akıllı ticket otomasyonu devreye alınır. Bildirimler, olayın önemine bağlı olarak e-posta, SMS veya otomatik sesli arama gibi farklı kanallardan iletilir. Böylece sistemde bir kesinti yaşandığında, tüm ilgili birimler anında haberdar olur; çağrının atlanması, gözden kaçması neredeyse imkânsız hale gelir. Aynı zamanda sürece insan müdahalesi gerekmeden, kesintiye hızlı ve etkili bir şekilde müdahale edilir; tüm işlem uçtan uca otomatik biçimde gerçekleştirilir.

4) Daha İyi Raporlama, Daha İyi Performans

NOC ekipleri, en iyi performansı elde edebilmek için daima bir adım önde olmaları gerektiğini bilir. En iyi performans için de sürekli süreç iyileştirmeleri gereklidir. Bu durum ancak ayrıntılı, stratejik raporlama ve analiz yoluyla sağlanır. Manuel olarak yapılması zor bir iştir ve muhtemelen pek de zevkli olmayan görevler listesinin başında yer alır. ODYA Automated NOC platformu gelişmiş takip ve raporlama yeteneğine sahiptir. Stratejik kararlarınız için gerekli verileri tek bir tuşa basarak anlık olarak alabilirsiniz. ODYA Automated NOC insan gücüne ihtiyaç duyan süreçleri ve akışları otomasyon desteği ile otomatikleştirerek verimliliğinizi artırmanıza yardımcı olur. 

5) Kurumun Tüm İlgili Kişilerinin Süreçlere Hakim Olmasını Sağlar

Kurumunuzda bulunan üst düzey yöneticiler veya hissedarlar yaşanan önemli kesintiler ile ilgili güncel bilgilere sahip olmak isteyebilir. Kimin neyi bilmesi gerektiğini, kesinti ve arıza durumlarında bu iletişime öncülük etmekten kimin sorumlu olacağını bulmak ve açık bir diyalog yürütmek zorlu ve zaman alıcı bir görev olabilir.

ODYA Automated NOC ile kurumun belirlediği yöneticilere otomatik uyarılar gönderilebilir, böylece onların döngüde tutulması sağlanır ve iş akışları, diğer iş paydaşlarını kritik olaylar hakkında bilgilendirecek şekilde ayarlanabilir. Ek olarak, yönetim kadrosunu güncel ve bilgi sahibi tutmak için olay çözümleme performansı ve ortalama onarım süresi (MTTR) hakkında ayrıntılı raporlar oluşturulabilir.

Bu avantajların kurumunuzun NOC sürecinde nasıl ortaya çıkabileceğini kendiniz görün.

Sonuç: Yapay Zeka NOC Ekiplerinin En Büyük Yardımcısı!

Geleneksel NOC operasyonlarında manuel müdahale gerektiren yüzlerce alarm, çağrı ve ticket; ekiplerin zamanını verimsiz kullanmasına, önceliklendirme hatalarına ve kritik olayların gözden kaçmasına yol açabiliyor. Ancak yapay zekâ destekli sistemlerle birlikte bu dinamik tamamen değişiyor.

Olayların kritiklik derecesine göre otomatik olarak sınıflandırılması, doğru kişiye doğru zamanda bildirim gönderilmesi ve ticket’ların akıllı iş akışlarıyla yönetilmesi sayesinde, NOC ekiplerinin üzerindeki operasyonel yük önemli ölçüde azalıyor. Aynı anda birçok alarmı değerlendirmek yerine, sistemin yönlendirmesiyle gerçekten önemli olana odaklanmak mümkün hale geliyor.

Sonuç olarak yapay zekâ, sadece olaylara hızlı müdahaleyi sağlamakla kalmıyor, aynı zamanda alarm yorgunluğunu azaltıyor, kaynak kullanımını optimize ediyor ve sunduğu gelişmiş raporlar ile NOC ekiplerinin stratejik konularda daha etkin rol almasına olanak tanıyor.

Yapay zekâ, artık NOC sistemlerinin geleceğinde yalnızca bir yardımcı değil, vazgeçilmez bir akıl ortağı. Yapay Zeka destekli NOC Otomasyonu platformumuz ODYA Automated NOC hakkında detaylı bilgi için bizimle iletişime geçebilirsiniz! 

ODYA Automated NOC’a Dair Detaylı Bilgi için Formu Doldurun!
Bu formu bitirebilmek için tarayıcınızda JavaScript'i etkinleştirin.
İsim - Soyisim