BT Operasyon Yönetimi (ITOM) Nedir?
İşletmelerin verimliliği ve sürekliliği büyük ölçüde bilgi teknolojileri (BT) altyapılarının sorunsuz çalışmasına bağlıdır. İşte bu noktada devreye giren BT Operasyon Yönetimi (IT Operation Management – ITOM), bir organizasyonun BT altyapısını ve hizmetlerini etkin bir şekilde yönetmek için gereken tüm süreçleri, araçları ve insan kaynaklarını kapsayan kritik bir disiplindir.
BT Operasyon Yönetimi (ITOM), bir kuruluş içindeki bilgi teknolojisi gereksinimlerinin yönetilmesinden, BT altyapısının ve kaynaklarının sağlanmasından, kapasitesinin, performansının ve kullanılabilirliğinin denetlenmesinden sorumludur. Buna hem şirket içi hem de buluttaki bilgi işlem, ağ oluşturma ve uygulama kaynakları dahildir.
BT Operasyon Yönetimi, BT kaynak dağıtımında kaliteyi, verimliliği ve olumlu bir son kullanıcı deneyimini teşvik eden rutin görevlerin yürütülmesini kolaylaştırır. Hizmet yaşam döngüsünün operasyonel yönlerine odaklanan BT Hizmet Yönetiminin (ITSM) bir alt disiplinidir. BT Hizmet Yönetimi modeli içerisinde BT Operasyon Yönetimi, genellikle son kullanıcının göremediği perde arkası hizmet yönetimine odaklanır.
BT Operasyon Yönetiminin Rolü
Etkili BT Operasyon Yönetimi, tüm iş hizmetlerinin, BT sistemlerinin ve uygulamalarının kullanılabilir olmasını ve düzgün şekilde çalışmasını ve sonuçta işin sürekliliğini ve devamlılığını sağlar. Bunu başarmak için BT Operasyon Yönetimi ekipleri üç ana görevi denetler:
- Ağ altyapısı yönetimi
BT Operasyon Yönetimi ekipleri, iç ve dış iş iletişimini sağlamak için ihtiyaç duyulan donanım ve yazılım altyapısının yanı sıra ağ hizmetlerinin yönetilmesinden sorumludur. Buna yönlendiriciler, anahtarlar, hub’lar, izleme araçları, yazılım uygulamaları, işletim sistemleri ve VPN yönetimi ve TCP/IP adresleme gibi ağ hizmetleri dahildir. - Yardım masası işlemleri
Olay müdahalesi, olay müdahalesi ve isteklerin yerine getirilmesinin yanı sıra veri yedeklemelerinin planlanması ve yönetilmesi, kullanıcı hesabı yönetimi, sistem erişimi ve felaket kurtarma gibi BT altyapı operasyonları da dahil olmak üzere pek çok görev yardım masası şemsiyesi altına girebilir. - Sunucu ve cihaz yönetimi
Bu, sunucular, masaüstü bilgisayarlar, dizüstü bilgisayarlar, mobil ve IoT cihazları gibi uç noktaların yönetilmesini (örneğin yükseltmelerin yüklenmesi veya güvenlik açıklarının kapatılması) ve depolama alanına kullanıcı erişiminin sağlanmasını içerir.
BT Operasyon Yönetimi, bu üç alanın her birinde, BT ekiplerinin yaşam döngüleri boyunca hizmetleri dağıtmak, uygulamak ve desteklemek için kullandıkları süreçleri oluşturur. Bu, kesintileri ve kesinti sürelerini azaltmaya ve kullanıcı deneyimini iyileştirmeye yardımcı olan standart iyileştirme uygulamalarının ana hatlarını çizmeyi içerir. Başarılı ITOM programları iş akışlarını kolaylaştırmaya, uygulama ve ağ kullanılabilirliğini artırmaya ve hizmet operasyonlarının performansını iyileştirmeye yardımcı olur.
BT Operasyon Yönetimi Araçları ve Yazılımı
Ekipler genellikle bir BT Operasyon Yönetimi araç ve yazılım paketi kullanır. BT kaynaklarının yönetimini, performansını ve kullanılabilirliğini kolaylaştırmak ve bunların sağlanmasının optimizasyonunu sağlamak için tasarlanmıştır.
BT Operasyon Yönetimi çözümleri aşağıdaki araçlar aracılığıyla gözetim ve kontrol sağlar:
- Yapılandırma yönetimi veritabanı (CMDB)
Bu depo , ekiplerin BT ortamıyla ilişkili verileri ve BT hizmetlerini sunmak için kullanılan bileşenleri yönetmesine yardımcı olur. Daha iyi varlık yönetimi ve hizmet haritalaması için tüm BT varlıkları ve yapılandırmaları ile bunlar arasındaki ilişkilerin merkezi bir görünümünü sağlar. - Konteyner yönetimi
Bu yazılım, konteynerlerin oluşturulmasını, dağıtılmasını ve ölçeklendirilmesini otomatikleştirmek için kullanılır. Ağ oluşturmayı ve konteyner düzenlemeyi daha basit ve daha verimli hale getirir. - PaaS kaynakları
PaaS veya Hizmet Olarak Platform sağlayıcıları, uygulamaları geliştirmek, çalıştırmak ve yönetmek için donanım, yazılım ve altyapının bulut yönetimini sunar. BT Operayson Yönetimi araçları ekiplere hangi PaaS kaynaklarının kullanıldığını ve nasıl performans gösterdiklerini gösterir. - Etkinlik yönetimi ve performans ölçümleri
Bu araçlar, BT ekiplerine olaylara ve sistem performansına ilişkin daha derin bilgiler vererek bağlam sağlar ve daha hızlı yanıt verilmesini ve daha akıcı yönetimi mümkün kılar. - Yapay zeka yetenekleri
Daha yeni BT Operasyon Yönetimi çözümleri, izleme ve uygulama performansını iyileştirmek için yapay zekayı içerir. Bu araçlar, ortaya çıkan sorunları proaktif bir şekilde tanımlamak, çeşitli BT ortamlarındaki sorunları teşhis etmek, olayları doğru şekilde atamak ve daha fazlasını yapmak için gelişmiş analizleri ve yapay zekayı birleştirir.
ITSM, ITOM ve ITOps
BT Hizmet Yönetimi (ITSM), BT hizmetlerini hem iç hem de dış kullanıcılara yönetme ve sunma yaklaşımıdır. Tasarımdan desteğe kadar BT hizmetlerinin sağlanması için standartlaştırılmış bir sistem oluşturur. Etkili bir ITSM programı, iş kararlarının bilgilendirilmesine yardımcı olmak için BT öngörülerinin toplanmasını ve analiz edilmesini içerir.
Hem ITOM hem de ITSM , BT hizmet yönetiminin rolünü ve faaliyetlerini özetleyen ITIL çerçevesinde tanımlanır ve ağ yönetiminde rol oynar. Terimler sıklıkla birbirinin yerine kullanılır, ancak farklılıklar vardır. ITSM, BT hizmet yaşam döngüsüne uzun bir bakış açısıyla bakar . Bir kuruluşun ağının, altyapısının ve bilgi işlem kaynaklarının stratejik gelişimine ve değişiklik yönetimi ve hizmet masası operasyonları gibi ilgili BT yönetimi uygulamalarına odaklanır. BT operasyon yönetimi, BT yönetiminin günlük faaliyetlerine odaklanır.
BT operasyonları veya ITOps ve ITOM sıklıkla karıştırılır ve nedenini anlamak kolaydır. Her ikisi de BT hizmetlerinin çalışır durumda tutulmasıyla yakından ilgilenmektedir ve BT operasyonları, ITOM kısaltmasıyla kullanılmaktadır. ITOP’lar, BT Hizmet Yönetimiyle ilgili rolleri ve görevleri ifade ederken, ITOM, bir şirketin teknoloji bileşenlerini ve bilgi işlem gereksinimlerini sürdürmek için kullanılan yönetim süreçlerini ve araçlarını ifade eder.
BT Operasyon Yönetiminin zorlukları
ITOM, hepsinin birlikte sorunsuz bir şekilde çalışması gereken çok çeşitli karmaşık ve bağımlı teknolojileri yönetmektedir. Yaygın zorluklar şunları içerir:
- BT altyapısının yayılması: Şirketler buluta geçiş sürecinde ilerledikçe sanallaştırma, Nesnelerin İnterneti (IoT) ve hizmet olarak sunulan teklifler gibi yeni teknolojiler, BT yönetimini daha karmaşık hale getirdi. Örneğin, IDC Dünya Çapında Uygulama Hizmetleri Anketi 2021’e göre kuruluşların %80’i bugün portföylerinde 1.000’e kadar uygulama bulunduğunu tahmin ediyor. ITOM ekipleri genellikle bu karmaşık ortamları yönetmek için geniş uzmanlığa ve değişen teknolojiye hızla uyum sağlama becerisine ihtiyaç duyuyor.
- Entegrasyon: Sistemlerin karmaşıklığı, uygulamaların ve diğer BT bileşenlerinin birbirleriyle iletişim kurmasını zorlaştırır. İşletmelerin daha iyi öngörüler elde etmek ve verimli çalışmak için uygulamalar ve departmanlar arasında akıcı bir şekilde hareket etmek için verilere ihtiyacı vardır. Entegrasyon zorluğu, uygulama performansını izleme, siber güvenlik operasyonları ve olay yönetimi gibi ITOM rollerini karmaşık hale getiriyor.
- Görünürlük: Veri merkezleri ve bulut hizmetlerine yayılmış eski altyapı ve sistemlerin bir karışımını içeren BT ortamları, büyük resmi görmeye çalışırken görünürlük sorunu yaratabilir. Bu, kaynakların uygun şekilde tahsis edilmesini ve stratejik kararlar almak için gereken verilerin elde edilmesini zorlaştırabilir.
- Ölçeklenebilirlik: Görünürlük ve sistemlerin ve uygulamaların ayrı platformlarda entegre edilmesine yönelik bir çözüm olmadan, yeni hizmetlerin sunulması ve sürdürülmesi gerektiğinde BT operasyonlarının ölçeklendirilmesi zor olabilir. Bu, BT’nin parçalanmasına ve gölgelenmesine ve ITOM maliyetlerinin artmasına neden olabilir.
ODYA Group ITOM Misyonu
ODYA Teknoloji ve SPIDYA Yazılım’ın portföyündeki güçlü ürünler ile BT Operayson Yönetimini basitleştirin.
BT Operasyon Yönetimi için İlgili Çözümlerimiz
Bu blog yazısını sosyal medyada paylaşın!